VR στην Τάξη: Ένα Παράθυρο σε Νέους Κόσμους Μάθησης
Η Εικονική Πραγματικότητα (VR) μπορεί να μεταμορφώσει τη διδασκαλία, προσφέροντας βιωματικές εμπειρίες που ενισχύουν τη μάθηση. Θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση της πλατφόρμας ClassVR, που χρησιμοποιείται από τα εκπαιδευτήρια Αυγουλέα - Λιναρδάτου και θα μοιραστούν καινοτόμα παραδείγματα από την προσχολική ηλικία έως το λύκειο: από ταξίδια στο διάστημα και ιστορικές περιηγήσεις, μέχρι εικονικά επιστημονικά πειράματα. Η παρουσίαση απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς και στελέχη εκπαίδευσης που ενδιαφέρονται να γνωρίσουν τις δυνατότητες του VR και τον τρόπο που μπορεί να αξιοποιηθεί στην τάξη. Θα εξερευνήσουμε, επίσης, τις μελλοντικές προοπτικές του VR στην εκπαίδευση, συνδυάζοντας τη δύναμη της τεχνητής νοημοσύνης και της επαυξημένης πραγματικότητας.
Η τεχνητή νοημοσύνη μετασχηματίζει την εκπαίδευση
Τα τελευταία δυο χρόνια βιώνουμε μία ραγδαία υιοθέτηση εφαρμογών που βασίζονται στη λεγόμενη παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη, όπως το ChatGPT. Αυτή έγινε δυνατή χάρη σε μακρόχρονες εκθετικές αυξήσεις σε υπολογιστικές δυνατότητες, διαθέσιμα δεδομένα και επιδόσεις της μηχανικής μάθησης. Έτσι, σήμερα η τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) μπορεί να μετασχηματίσει την εκπαίδευση, ενισχύοντας την εμπειρία των μαθητών μέσω της κατανόησης των αναγκών και της συμπεριφοράς τους, ενώ συμβάλλει στην αναβάθμιση της μαθησιακής διαδικασίας. Παράλληλα, μπορεί να βελτιώσει τις εκπαιδευτικές διεργασίες, ενισχύοντας την παραγωγικότητα
των δασκάλων και των καθηγητών. Η ΤΝ επηρεάζει και τον ευρύτερο εκπαιδευτικό οργανισμό, διαμορφώνοντας νέες ανάγκες στη στρατηγική, την οργανωτική δομή και τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού. Οι αλλαγές αυτές δεν είναι χωρίς κινδύνους. Συστήματα ΤΝ μπορεί να χρησιμοποιηθούν από τους μαθητές για να παρακάμψουν τη μάθηση, ενώ παράλληλα μπορεί να παράγουν εσφαλμένα αποτελέσματα, να αναπαράγουν κάθε είδους διακρίσεις και να επιτείνουν κοινωνικές ανισότητες. Είναι, συνεπώς, σημαντικό η ΤΝ να χρησιμοποιηθεί σωστά, δηλαδή προς όφελος των μαθητών και των εκπαιδευτικών.
Διάλειμμα
Διαλογικοί βοηθοί Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαίδευση: το πρόγραμμα AI4EDU
Το AI4EDU είναι ένα ευρωπαϊκό έργο που εστιάζει στην ανάπτυξη διαλογικών βοηθών για την εκπαίδευση, ενσωματώνοντας τεχνολογίες παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης. Στο πλαίσιο του έργου έχουν αναπτυχθεί δύο βασικά εργαλεία: α) Study Buddy: Ένας διαλογικός βοηθός που υποστηρίζει τους μαθητές στη μελέτη, παρέχοντας εξατομικευμένη ανατροφοδότηση, βοήθεια στην κατανόηση και ανακεφαλαίωση περιεχομένου, καθώς και αυτό-αξιολόγηση. β) Teacher Mate: Μια εφαρμογή που υποστηρίζει τους εκπαιδευτικούς στη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού, τη διαχείριση της αξιολόγησης των μαθητών και την εξατομικευμένη υποστήριξή τους. Η παρουσίαση θα επικεντρωθεί στις τεχνολογικές καινοτομίες του έργου AI4EDU, στον τρόπο με τον οποίο η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να υποστηρίξει τη διδασκαλία και τη μάθηση, καθώς και στις προοπτικές αξιοποίησης τέτοιων εργαλείων στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Γραμματισμός στην Τεχνητή Νοημοσύνη για το σχολείο του μέλλοντος
Στόχος της παρούσας δημοσίευσης είναι να επιχειρήσει να ορίσει την έννοια του Γραμματισμού στην Τεχνητή Νοημοσύνη και να προσδιορίσει όλες εκείνες τις δεξιότητες που την καθορίζουν καθώς και εκείνες τις στρατηγικές που εγγυώνται την αποτελεσματική χρήση της ΤΝ. Η εργασία υιοθετεί την άποψη ότι η εκπαίδευση στην ΤΝ από μικρή ηλικία καθίσταται αναγκαία, προκειμένου να διασφαλιστεί η ηθική και βιώσιμη χρήση της από τις νέες γενιές μαθητών. Η εργασία ξεκινά με τον ορισμό της έννοιας του Γραμματισμού στην ΤΝ και, στη συνέχεια, παρουσιάζει πώς η χρήση ΤΝ εντάσσεται στην εκπαίδευση και συνδέεται στενά με τον γραμματισμό του μέλλοντος για το σχολείο του μέλλοντος.
Διάλειμμα
Φιλοσοφία της Τεχνητής Νοημοσύνης: ηθικές προκλήσεις του μέλλοντος
Μέσα από τα εργαστήρια της τεχνητής νοημοσύνης βγαίνει στις μέρες μας η σπίθα μιας αληθινής κοσμογονίας. Η τεχνητή νοημοσύνη και η ψηφιακή επανάσταση αποτελούν έναν βέβαιο πρωταγωνιστή του 21ου αιώνα. Οι κολοσσιαίες δυνατότητες κι οι απειλές που δημιουργούν θα αλλάξουν βαθιά τον κόσμο μας μέσα στις επόμενες δεκαετίες. Θα φέρουν τον άνθρωπο μπροστά σε κάποιες από τις πιο μεγάλες προκλήσεις που έχει ποτέ αντικρύσει. Τις πλέον κομβικές από αυτές αναζητά φιλοσοφικά η προκείμενη διάλεξη. Εισηγείται πως η τεχνητή νοημοσύνη μας καλεί να συλλογιστούμε τη σύγχρονη τεχνολογία όχι μόνο τεχνολογικά – αλλά μαζί φιλοσοφικά και εκπαιδευτικά. Οι νέες γενιές καλούνται να εκπαιδευθούν στην ηθική και τη φιλοσοφία της νέας τεχνολογίας. Είναι οι νεανικές τους προσλαμβάνουσες που θα ορίσουν και τις μελλοντικές τους απαιτήσεις απ’ το πρωτοφανές σύμπαν τεχνολογίας που τώρα αρχίζει να αναπτύσσεται.
AI for education leaders: Plan with the Microsoft AI Toolkit
The Microsoft Education AI Toolkit provides education leaders with relevant background knowledge, strategies, and recommendations for launching AI initiatives in primary through university school settings. It also includes stories and technical profiles that showcase how institutions around the globe are already using AI for teaching, learning, and administration. What’s inside of the toolkit provides those in charge with the necessary information that they need to jumpstart their own AI journey. Get started by exploring the Microsoft Education AI Toolkit and continue reading to learn how K-20 institutions are implementing AI and how copilots address important educational needs https://aka.ms/eduaitoolkit